Alla inlägg den 11 maj 2011

Av Camilla - 11 maj 2011 19:45

Idag har jag varit på mitt första positiva utvecklingssamtal på Emils skola på många år. Han har alltid fått skäll för att han har varit så pratig och det har blivit värre och värre. Men så äntligen har det vänt och han fick massor av beröm. Jag känner mig så lättad nu och stolt. Idag efter Emils skola så bakade vi blåbärsmuffins som vi fikade på i solen. Nu har jag lagt ärtor i blöt för imorgon ska jag koka ärtsoppa för första gången någonsin. Spännande!

Trevlig kväll.

    

Blåbärsmuffins:

100 g smör

1.5 dl strösocker

2 ägg

1/2 tsk bakpulver

3,5 dl vetemjöl

4 1/2 msk mjölk

1 dl frysta blåbär

skalet från en halv citron

  1. Sätt ugnen på 200*. Rör socker, citronskal och smör till en jämn smet med en elvisp. Tillsätt äggen ett i taget.
  2. Blanda bakpulver med vetemjöl och tillsätt under omrörning. Tillsätt mjölken och rör till en jämn smet.
  3. Blanda försiktigt ned bären för hand. Tillsätt citronskalet.
  4. Fyll muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i ca 15- 20 minuter.

Topping:

1 dl philadelphiaost

50 g smör

5 tsk florsocker

1/2 dl blåbär

citronskal

  1. Blanda samman alla ingredienser med elvisp till en jämn konsistens. Bred över de avsvalnande muffinsen.
Ovido - Quiz & Flashcards