Alla inlägg under december 2010

Av Camilla - 31 december 2010 13:31

Jag har stått hela förmiddagen och lagat efterrätter till kvällen. Vaniljpannacotta med hallonsås och chokladfondanter. Till varmrätt blir det plankstek. Nu ska vi åka och handla det sista. Gott nytt år!

Av Camilla - 30 december 2010 18:50

Nu är jag verkligen proppmätt och väldigt trött. Jag och Kalle pustar ikapp här! Han åt två formar med dumlemousse så han håller på att spricka. Nu ska vi bädda ner oss i soffan och eftersom jag tänkte skämma bort honom idag så blir det en riktig killfilm.

  

Jag kommer antagligen slockna direkt men då missar jag nog inget..

Godnatt.

Av Camilla - 30 december 2010 18:30

Toast med laxröra:  

4 skivor surdegsbröd

150 g rökt lax

1/2 rödlök

1/2 dl dill

1 msk citron

1 dl creme fraiche

1 krm vitpeppar

1/2 tsk salt

Gör så här:

  1. Skär laxen i tunna bitar. Finhacka löken.
  2. Blanda creme fraiche, lax och lök i en skål. Smaka av med salt, peppar och citron.
  3. Stek brödet gyllenbrunt i lite smör i en stekpanna. Låt svalna och lägg på röran. Garnera med citron.

Pasta med räkor och ädelost.  

100 g ädelost

2 dl creme fraiche

2 dl grädde

500 g räkor

Salt och peppar

Persilja

Gör så här:

  1. Koka upp grädden och rör ned ädelost och creme fraiche. Låt puttra tills osten smält. Smaka av med salt och peppar.
  2. Rör ned räkorna och värm en kort stund.
  3. Servera med pasta och strö persilja över.

Dumlemousse med nötkross:

1 påse dumlekola

3 dl vispgrädde

Gör så här:

  1. Klipp dumlen i bitar och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll den över kolan. Rör om tills kolan har smält.
  2. Ställ i kylen i ett dygn. Ta ut och vispa till önskad konsistens.
  3. Häll upp i glas.

Nötkross:

4 msk strösocker

2 msk smör

Blandade nötter tex valnötter, pecan, hasselnötter, mandel.

Gör så här:

  1. Häll allt i en stekpanna på medelvärme. Rör då och då. När sockret smält och börjar bli brunt så häll ut blandningen på bakpapper.
  2. Låt svalna och krossa sedan med en kniv. Häll över moussen.

  

Av Camilla - 30 december 2010 09:29

Godmorgon!

Idag ska jag gå ut i skogen och ta en långpromenad med en kompis och hennes hund. Sedan ska jag hem och laga mat. Tänkte överaska min älskade man med en trerätters idag. För att han alltid finns där och är världens snällaste..  

Ha en bra dag.

Av Camilla - 29 december 2010 18:00

  

400 g blandfärs

4 msk ströbröd

1 msk potatismjöl

2 dl mjölk

1 msk kalvfond

1 1/2 tsk salt

1 ägg

1 1/2 krm svartpeppar

1 riven gul lök

4 morötter

3 dl buljong

2 msk smält smör

1 msk soya

Gör så här:

  1. Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk. Låt svälla i ca 10 minuter. Lägg i färs, salt och kalvfond och blanda väl. Rör sedan ner ägg, peppar och lök. Blanda.
  2. Lägg färsen i en ugnsform. Forma till en limpa.
  3. Sätt ugnen på 250 grader.
  4. Skala morötterna och skär dem i bitar. Koka i buljong i 5 minuter. (spar buljongen till såsen.) Lägg morötterna runt färsen. Pensla limpan med smält smör och soya.
  5. Sätt in formen i ugnen och sänk värmen till 175 grader och stek i ca 1 timme.

Sås:

2 msk smör

2 msk vetemjöl

2 dl bulljong

1 dl grädde

1 tsk soya

Salt och peppar

Gör så här:

  1. Låt fettet bli ljusbrunt i en kastrull. Tag den från värmen och rör ned mjölet. Ställ tillbaka på plattan och tillsätt vätskan. Rör tills set kokar upp.
  2. Koka såsen i ca 5 minuter och smaka av med soya, salt och peppar.

  

Inlagd gurka:

2 msk socker

1 msk ättika

1 dl vatten

Persilja

1/2 skalad gurka

Gör så här:

  1. Blanda socker, ättika och vatten. Skär gurkan i tunna skivor med en osthyvel och rör ned den.
  2. Strö över rikligt med persilja och låt den stå och dra i någon timme.

Servera med kokt potatis och gele eller lingonsylt.

Av Camilla - 29 december 2010 12:57

Idag har jag och Emil varit nere på stan en snabbsväng. Jag har köpt nya blommor och ljusstakar och nu håller jag på och smygplockar undan julen. Jag vet att det är tidigt men efter julafton så vill jag ha vitt och ljust direkt.     

Nu väntar jag på min mamma som är och hyr den senaste twilight filmen. Vi ska krypa ner i soffan med en chokladask och bara mysa. Till kvällen blir det köttfärslimpa. Återkommer med recept och bild. Ha en bra dag!!

Av Camilla - 28 december 2010 16:45


8 st spättafileer

2 ägg

1dl vetemjöl

2 dl ströbröd

Salt o peppar

  1. Vänd fisken i mjöl blandat med kryddor sedan i uppvispat ägg och sist i ströbröd.
  2. Stek i smör i 4-5 minuter.

Remouladsås:

1.5 dl majonäs

1/2 dl tärnad ättiksgurka

1 msk hackad kapris

1 msk finhackad syltlök

1 tsk citronsaft

1 krm salt

1/2 tsk curry

Gör så här:

Blanda samman alla ingredienser och låt stå och dra ihop sig i kylskåp i ca 1 timme.

Servera med kokt potatis och citronklyftor.

Av Camilla - 28 december 2010 10:28

     

Jag har haft en sån himla bra och mysig jul. Tycker inte om att den är slut och att det är ett helt år kvar tills den är här igen. Jag fick så himla fina presenter och det finaste av allt var att vi fick en resa till grövelsjön av min svärmor. Vi ska fjällvandra, fiska och äta god mat. Så mysigt!!   

Idag har jag bakat jordnötskakor med mörk chokladrippel:

200 g smör

2 dl socker

2 dl havregryn

2 dl hackade jordnötter

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver

100 g

Gör så här:

  1. Blanda smör och socker poröst, blanda ner havregryn, hackade jordnötter, mjöl och bakpulver.
  2. Forma till små bollar och grädda i 200 grader i ca 15 minuter.
  3. Smält chokladen och ringla den över kakorna.

  

Ovido - Quiz & Flashcards