Alla inlägg under juli 2011

Av Camilla - 31 juli 2011 11:00

Nu är vi på väg till stugan för några sista semesterdagar tillsammans. På tisdag åker Emil till Stockholm så då ska Kalle och jag hitta på något själva. Men nu måste jag åka för jag har en galen man som står och väntar.

Ha en fin vecka!

    

125 g smör

1 1/2 dl havregryn

1 1/2 dl vetemjöl

2 msk socker

1 tsk vaniljsocker

1 liter blåbär

1 msk potatismjöl

1/2 dl strösocker

  1. Smält smöret i en stor kastrull. Rör ned socker, mjöl och havregryn.
  2. Blanda bären med socker och potatismjöl i en pajform. Bred över degen över bären.
  3. Grädda i 225* i ca 30 minuter.
Av Camilla - 29 juli 2011 09:00

Igår hittade jag en liten ynklig korg med kantareller men det räckte iallafall till en galet god toast.

 

1 dl kantareller

1 schalottenlök

0.5 dl grädde

salt och vitpeppar

0.5 tsk socker

1 dl riven västerbottenost

2 skivor formbröd

1 krm cayennepeppar

persilja

ugn 225*

Stek svampen först i torr panna tills vattnet dunstat bort. Lägg på en rejäl klick smör och stek svampen och schalottenlöken i. Krydda med salt, peppar, och socker. Häll på en skvätt grädde och låta koka ihop.

Lägg brödet på en plåt med bakplåtspapper. Bred över kantarellerna och strö över riven ost, pudra över cayennepeppar och strö på persilja. Ställ in i ugnen i ca8 minuter.


Av Camilla - 28 juli 2011 08:41

Igår morse åkte jag, pappa och Emil till Furudal för att plocka blåbär med Kalles föräldrar. Vi hade en härlig heldag i skogen, plockade massor av blåbär, fikade och letade svamp. Tyvärr hittade vi inga kantareller så jag får åka runt här hemma på våra säkra svampställen istället.

       

Kunde inte hålla mig igår så jag bakade dessa goda muffins:

 

Citron och blåbärsmuffins

2 ägg

2 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

3 dl vetemjöl

1 dl mjölk

150 g smör

rivet skal av 1 citron

2 dl blåbär

  1. Smälöt smöret och ställ det åt sidan. Vispa ägg och socker poröst. Sikta i vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl.
  2. Tillsätt mjölk, smör, citronskal och blåbär. Rör smeten slät och fin.
  3. Fördela i 12 stora muffinsformar.
  4. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Nu ska jag packa badväskan och bege mig till någon fin badstrand. Bästa att passa på när solen äntligen visar sig.

Ha det så bra!





Av Camilla - 26 juli 2011 18:30

1 pkt bacon, klippt i bitar

1 vitlöksklyfta, hackad

1 dl vitt vin

1 dl creme fraiche

1 dl grädde

1 näve hackad basilika

salt och peppar

1 dl rostade valnötter

1 pkt färsk pasta

10 cocktailtomater

1 msk honung

1 msk olivolja

flingsalt

svartpeppar

riven parmesanost

ugn 225*

  1. Dela tomaterna på mitten och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över honung och olivolja, strö över flingsalt och svartpeppar. Ställ in i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
  2. Koka pastan. Stek bacon i en panna, tillsätt vitlöken och fräs under omrörning. Tillsätt vin, creme fraiche och grädde. Låt puttra ihop. Smaka av med salt och peppar. Rör ned hackad basilika.
  3. Häll upp pastan i en skål, häll över såsen och blanda väl. Strö över parmesan och lägg på valnötter och tomater.  
Av Camilla - 26 juli 2011 08:26

Usch så trist allt är nu. Regnet vräker ned hela tiden och det känns som höst i luften. Kalle bara jobbar så han ser jag inte röken av på dagarna, så himla trist. Nu vill jag ha sol, ligga på en strand och bara lata mig. Idag ska jag ta mig ut i svampskogen och jaga kantareller. Ta med mig fika, på med gummistövlar och lufsa runt. Kanske försöka tvinga med mig Emil också för han är grym på att hitta svamp!

Vi har fördrivit dagarna med barnkalas, fika och ännu mer fika.

 

Kalasglad!!

 

Gulliga Louisa som fyllde 6 år!

 

God smörgåstårta.

 

Sötisen.

 

Sömnig Emil somnade på mammas soffa.

Av Camilla - 24 juli 2011 11:33

Den här dagen har börjat så bra. Klockan 8 imorse var Emil och jag ute i skogen på en joggingtur. Vi sprang 5 km och den första biten var det som att bli jagad av ett ilsket bi som hade alla krämpor man kan få. Han hade håll, stukad fot, sträckning i ryggen och klåda mm. Sedan vände det och han sprang på så fort så jag hade svårt att hinna med. Nu har vi vilat i soffan framför filmen upp och jag har gråtit floder. Den är så himla fin och har du inte sett den så gör det genast.

Poster Upp (2009)

Nu ska vi äta lunch och sedan bär det av på barnkalas.

Ha en bra dag!

Av Camilla - 23 juli 2011 18:00

     

2 klyftor vitlök

1 gul lök

2 msk olivolja

3 dl avorioris

1/2 g saffran

1 dl vitt matlagningsvin

10 dl vatten

1 hönsbuljongtärning

1 hel grillad kyckling

150 g salami

1 röd paprika

1 gul paprika

salt och peppar

1 dl ärter

100 g skalade räkor

1 citron

hackad persilja


 

1. Skala och hacka löken, fräs den i en msk av olivoljan. Tillsätt ris, saffran och vin, låt det koka någon minut. Häll på vatten så att det når någon cm över riset och tillsätt hönsbuljongtärningen. Koka sakta i ca 20 minuter. Späd med mera vatten vartefter det kokar in.
2. Skär kycklingen och salami i strimlor.Dela, kärna ur och skär paprikan i strimlor.  Krydda med salt och peppar och stek i ytterligare ca 2 minuter.
3.  Blanda kyckling,salami och grönsaker med ris, avsluta med ärter, räkor  och persilja.
4. Dela citronen i fyra klyftor, servera den till paellan.



Av Camilla - 21 juli 2011 19:30

Nu är jag hemma igen efter några underbara dagar i Stockholm. Jag har shoppat en massa höstkkläder, ätit god mat i massor och vandrat i flera mil runt om i Stockholm. 

           


Det kändes så sorgligt att åka hem först men nu är det himla skönt att vara hemma i sitt eget. Älskar ju att pyssla i mitt kök, piffa och städa. Hämtades upp av pappa på stationen och han hade plockat en massa hjortron åt mig så nu har det kokats sylt.

       

1 kg bär (Ca 2 liter)

6-8 dl socker

Varva socker och bär. (Låt gärna stå och safta sig ett par timmar). Koka upp försiktigt och sjud sedan ca 10 min. Skumma. Häll upp på väl regjorda burkar.

Nu ska jag kramas med min älskade Kalle som jag har saknat så mycket.

Ha en fin kväll..

Ovido - Quiz & Flashcards