Alla inlägg under juni 2011

Av Camilla - 28 juni 2011 16:07

Fy vad jag känner mig stressad nu. Jag vet inte om det beror på att jag bara har några dagar kvar till semsetern eller om jag har mer än vanligt att göra. Idag har jag stått och gjort mackor till två fotbollslag för jag är ansvarig för "bjudbullen" som det heter. Det känns som att det är något hela tiden och att det aldrig finns tid nog. Midsommar var härligt trots det dåliga vädret. Skönt att komma hemifrån och bara vara några dagar. Vi var på tre  olika majstångsresningar så i år har jag verkligen firat.

                

Av Camilla - 23 juni 2011 16:40

Nu har vi packat bilen full med mat och kläder och ska bege oss till stugan i Furudal. Hoppas alla får en trevlig midsommar med god mat och gott sällskap.

Av Camilla - 21 juni 2011 15:45

Hej hopp! Den här dagen har gått i ett. Började med möte imorse sedan vidare mot stan för att lämna in Emils cykel på service. En snabbfika med en kompis, promenad och nu till jobbet. 

 

Ha det så gott!

175 g valnötter

1 vitlöksklyfta, krossad

1 skiva vitt bröd

1 1/2 dl mjölk

25 g riven parmesanost

4 msk olivolja

salt

svartpeppar

persilja

500 g färsk pasta

  1. Koka upp vatten.
  2. Rosta valnötterna i en stekpanna.
  3. Skär bort kanterna på brödet och lägg i en skål tillsammans med mjölken. Lägg 150 g av valnötterna i en mixer tillsammans med vitlök, brödet med mjölken och parmesanosten. Mixa till en slät och krämig sås.
  4. Häll i ojlan, blanda väl och smaka av med salt och peppar.
  5. Koka pastan. Spara lite av pastavattnet i en skålinnan du häller av vattnet i ett durkslag.
  6. Lägg över pastan i en stor skål och blanda med såsen.
  7. Hacka resten av valnötterna grovt och strö över tillsammans med parmesan och persilja.
Av Camilla - 20 juni 2011 11:38

Nu är allt som vanligt här hemma igen. Emil är hemma och klumpen i magen försvunnen. Nu laddar vi inför midsommar. Köttbullarna ligger i frysen, jordgubbssylten till tårtan är kokad och tårtbotten är bakad. Nu är det bara bröd och västerbottenpaj kvar för mig att göra resten gör svärmor och min pappa. Här är mitt bästa recept på tårtbotten till bärtårta.

 

4 ägg

1 1/4 dl socker

3/4 dl vetemjöl

3/4 dl potatismjöl

1/2 tsk bakpulver

60 g smält smör


  1. Sätt ugnen på 175*. Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter.
  2. Skilj äggvitorna från gulorna.. Vispa äggvitorna med 1/3 av sockret med elvisp. Tillsätt resten av sockret och vispa till ett fast skum.
  3. Vänd ner äggulorna i smeten och tillsätt smöret. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver och sikta ner blandningen i smetet. Vänd om försiktigt.
  4. Häll smetyen i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.
Av Camilla - 18 juni 2011 18:11

Åh vad det är tomt här hemma utan Emil. Jag och Kalle har laddat för myskväll men det är något som saknas. Varje gång telefonen ringer så rusar jag dit i tron att det är han men icke. Kalle bara ruskar på huvudet åt mig och säger att det är bäst att jag vänjer mig. Nu ska vi ha ett film-maraton kvällen lång.

Ha en mysig lördagskväll och sov så gott.

     


Av Camilla - 18 juni 2011 09:59

Igår åt vi middag och hade en trevlig kväll hemma hos min mamma. Min bror och jag fixade maten så vi höll på nästan hela dagen igår. Tänk vad mycket tid och energi man lägger ner för en så kort stund! Men en god middag är guld värd tycker jag.

Grillning i spöregn.            

Knäckig rabarber och jordgubbspaj.  

Igår kokade jag jordgubbsdricka och här är receptet:

 

4 dl jordgubbar

8 dl vatten

1 dl strösocker

1 msk citronjuice


  1. Koka vatten och socker tills sockret löst upp sig. Låt svalna.
  2. Mixa bär, sockerlag och citronjuice till en slät dricka.

Ikväll ska jag använda en del av drickan till en jordgubbsmilkshake med massor av glass och vispgrädde, mmm så gott!! Nu ska vi åka till gymmet och köra ett arm och magpass.

Ha det gott!

Av Camilla - 17 juni 2011 12:45

Nu har jag tillbringat flera timmar i köket, bakat och kokat saft och nu känns livet lättare. Ikväll ska vi grilla med hela min familj så nu har jag gjort en smarrig paj till efterrätt.

3 stjälkar rabarber

0.5 liter jordgubbar

1 msk socker

1 msk potatismjöl

150 g smör

0.5 dl sirap

1 dl grädde

2 dl mjöl

2.5 dl havregryn

1 tsk bakpulver

2 dl socker

Sätt ugnen på 175*. Skär rabarber och jordgubbar i skivor. Lägg i en form och strö på socker blandat med potatismjöl.

 


Smält smöret i en kastrull, tillsätt sirap och grädde. Tag av kastrullen från plattan.

Blanda samman de torra ingredienserna och rör ned i kastrullen.

 

Bred massan över rabarbern och jordgubbarna. Grädda i ca 25 minuter.

 

Av Camilla - 17 juni 2011 08:36

Jag är så fjantig när det gäller Emil. Han har precis åkt iväg på fotbollscup till Örebro och när jag vinkade av honom så fick jag bita mig i läppen för att inte börja gråta. Nu sitter jag här med en klump i bröstet och känner mig lite smått patetisk. Nu tänkte jag baka och prova på att koka lite jordgubbsdricka så att dagen blir bättre.

Ovido - Quiz & Flashcards