Alla inlägg under februari 2011

Bio

Av Camilla - 28 februari 2011 09:27

Nu har jag nyss kommit hem från jobbet och jag och Emil har ätit frukost tillsammans och haft mysit. Nu ska vi göra oss iordning för en heldag på stan. Vi ska shoppa lite kläder, äta lunch och sedan gå på bio. Ska se på film i 3d för första gången. Mysdag!!

Av Camilla - 27 februari 2011 17:00

Kyckling i lergryta är jättenkelt att göra. Den sköter sig helt själv och blir otroligt saftig. Buljongen är perfekt som bas i en god sås.

1 färsk kyckling

3 msk olivolja

1 msk soya

flingsalt

1 röd chili

2 morötter

2 palsternackor

5 potatisar

2 rödlökar

5 vitlöksklyftor

1/2 kruka timjan

juice av en halv citron

salt , citronpeppar

     

  1. Lägg en lerkruka med lock i blöt i ca 30 minuter
  2. Dela och kärna ur chilin. Skala och skär morot och palsternacka i bitar. Skala och klyfta potatis och rödlök.
  3. Lägg rotfrukter, lök och vitlök i botten på lergrytan. Ringla över lite olivolja och strö över flingsalt
  4. Gnid in kycklingen med chilin, salt och peppar. Fyll kycklingen med vitlök och timjan.
  5. Lägg kycklingen i lergrytan och häll över citronsaft, olivolja och soya. Lägg över några kvistar timjan.
  6. Lägg på locket och ställ in i kall ugn. Sätt ugnen på 200*. Tillaga kycklingen i 1 1/2 timme.

                                        

Av Camilla - 26 februari 2011 16:15

Idag fyller världens bästa Emil år. Vi har haft kalas för släkten hela dagen och nu har alla åkt hem. Snart ska vi åka iväg och äta kebab. Emil har fått bestämma allt idag så istället för tårta blev det marängsviss.


        

Maränger:

3 äggvitor

2 dl strösocker

1 krm vinäger

(1 droppe karamellfärg)

  1. Sätt ugnen på 100*.
  2. Vispa äggvitorna till vitt skum. Tillsätt vinägern och och vispa en stund till. Rör ned sockret lite i taget och vispa tills massan håller formen.
  3. Klicka ut på plåt med bakplåtspapper.
  4. Grädda i ca 1 timme tills de släpper från bakplåtspapperet.

Chokladsås:

1 dl vatten

1 dl strösocker

1 dl kakao

1 nypa salt

  1. Blanda samman alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt puttra 2-3 minuter.
  2. Ställ åt sida och låt svalna.

Varva glass, skivade bananer och maränger i en skål. Toppa med grädde och ringla över chokladsås. Strö över rostad, flagad mandel.


Av Camilla - 25 februari 2011 11:41

Idag är jag ledig, så skönt. Jag har bakat två sorters kakor på mördeg till Emils kalas imorgon. Kan inte fatta att min lilla skrutt blir tolv år. Känns som det var igår han föddes. Igår kom han och var jättestolt för han hade fått mustasch. Det var två små fjun som knappt syntes men det var stort och nästan värt att fira tyckte han.

  


Här kommer kakrecepten

Grundrecept på mördeg:

4 dl vetemjöl

3/4 dl strösocker

200 g kallt smör

1 äggula

  1. Blanda mjöl, socker och smöret skuret i bitar i en matberedare. Kör till en smulig massa. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg.

Citronpinnar:

1/2 sats mördeg

finrivet skal av en citron

2 msk strösocker                                        

1/2 msk kanel

  1. Sätt ugnen på 175*
  2. Smaksätt degen med citronskalet.
  3. Dela degen i tre bitar och rulla ut till fingertjocka längder.
  4. Blanda strösocker och kanel och rulla bitarna i blandningen.
  5. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Marängkakor:

1/2 sats mördeg

2 äggvitor

1.5 dl strösocker

4 msk riven mörk choklad

  1. Sätt ugnen på 175*
  2. Rulla 2-3 längder av mördegen. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem lite.
  3. Grädda kakorna mitt i ugnen i 6-8 minuter.
  4. Vispa under tiden upp äggvitorna till ett hårt skum med 1 dl socker. Vänd sedna ner resten av sockret. Klicka ut marängen på de förgräddade längderna. Strö över riven choklad.
  5. Grädda i ytterligare 8-10 minuter.
  6. Skär längderna i sneda bitar medans de är varma.  

  

Av Camilla - 23 februari 2011 17:15

Här är recept på browniesen som jag bakade idag. Jag kunde inte hålla mig så jag skar upp en bit innan chokladen stelnat och den var ljuvlig...

  

Botten
120g Smör
120g Mörk Choklad
3 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100g hackad Mjölkchoklad

150g grovt hackade Marshmallows

1 burk Dulce de Leche (dvs en burk kondenserad mjölk som kokas på svag värme i 3-4 timmar. Fyll på då och då med vatten i kastrullen, burken skall vara täckt under hela kokningen)

Chokladtryffeltäcke
125g hackad Mjölkchoklad
125g hackad Mörk Choklad
1,5 dl Vispgrädde

Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20×30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Bred över dulce de leche över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret. Låt stelna och skär i bitar.

Av Camilla - 23 februari 2011 09:27

Fy vilken hemsk morgon jag har haft idag. Jag skulle iväg kl 8 och ta prover på vårdcentralen och Emil skulle iväg och åka slalom med skolan. Vi var så stressade så vi blev jätteosams och nu går jag med en stor ångestklump i magen. Det är inte lätt nu när allt som jag gör blir fel och han vet och kan allt bäst.  Vart tog de ljuvliga småbarnsåren vägen? Känns som att varje dag är en kamp nuförtiden. Det är inte lätt att vara förälder, man är orolig hela tiden och det känns som att man bara gör fel.

Nu ska jag baka brownies till Emils 12års-kalas på lördag. Hittade ett recept på matplatsen som verkar supergott.

Av Camilla - 20 februari 2011 16:00

Idag har jag varit ute på en härlig skidtur med min mamma. Vi åkte över sjön hos min mormor och en tur i skogen. Solen sken och det var riktigt kyligt men det var så vackert. Den här bilden tog jag på mamma förr året och då åkte jag bara en gång. Nu ska jag försöka åka några gånger innan vintern är slut. Nu har vi ätit pastagratäng och jag känner mig helt färdig så nu blir det film och en tidig kväll.


     

Pastagratäng:

350 g stora makaroner

1 gul lök

1 morot

1-2 vitlöksklyftor

300 g köttfärs

2 lagerblad

1 dl vitt vin

2 msk tomatpure

1 burk krossade tomater

3 dl grädde

1/2 dl hackad basilika

1/2 dl riven parmesanost

salt och peppar

  1. Koka pastan, låt rinna av.
  2. Skala lök och morot, hacka löken, riv moroten. Fräs tills löken är mjuk och glansig.
  3. Tillsätt köttfärs och bryn. Tillsätt vitlök, smulat lagerblad, vin, tomatkross, hälften av grädden och basilika. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra i ca 20 minuter.
  4. Blanda pastan med köttfärsen i en ugnsform. Ringla över grädden och strö på parmesanosten. Gratinera i 225* i ca 20 minuter.

                                  

Av Camilla - 19 februari 2011 12:30

Idag har jag varit ute i kylan med Emil. Vi tog en liten promenad och sedan en tur till affären. Jag hade tänkt laga en pastagratäng idag men Emil tjatade till sig entrecoté. Kalle ligger fortfarande helt däckad, stackaren en hel vecka har han varit dålig nu. Jag och Emil har precis bakat en ananaspaj som vi har mumsat på!!


  

150 g smör

1 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 ägg

2 dl creme fraiche

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker

500 g krossad ananas

Gör så här:

  1. Blanda samman smör, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform.
  2. Rör ihop ägget, creme fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen,krossad ananas.
  3. Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca 40 minuter.
  4. Servera med vaniljglass eller grädde.
Ovido - Quiz & Flashcards