Alla inlägg under april 2011

Av Camilla - 30 april 2011 14:46

Jag är så sjukt stolt över min son. Han är så mjuk och fin. Igår när vi var och handlade så skänkte han sin veckopeng till frälsningsarmen för att han tyckte synd om farbrorn som stod där. Idag har han sin fina flickvän här på besök så jag och Kalle försöker hålla oss undan. Imorse bakade vi muffins som Emil dekorerade. De har han bjudit på nu. Imorse när jag var ute och sprang så var det så vackert i skogen så jag blev alldeles andlös. Skogen är helande att vara i tycker jag. Nu ska vi snart tända grillen fast vädret är inget vidare nu, nästan stormvarning.


    Emils romantiska muffins.  


Här är receptet på Emils muffins:

6 stora eller 10 mindre. Emil skrev med röd pyntgele på muffinsen.

125 g smör

4 dl vetemjöl

2 dl strösocker

2 tsk bakpulver

rivet skal av en apelsin

2 dl mjölk

1 tsk vaniljsocker

1 stort ägg

75 g riven mandelmassa

1 dl jordgubbssylt

3 dl floroscker

2 msk vatten

saft från 1/2 citron

  1. Sätt ugnen på 200*. Ställ ut formar eller använd en muffinsplåt.
  2. Smält smöret och låt det svalna.
  3. Blanda mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker och rivet citronskal i en skål.
  4. Blanda ner mjölk och ägg i det avsvalnande smöret. Blanda med de torra ingredienserna.
  5. Fyll smet nästan upp till kanten och fördela ut mandelmassa och en klick sylt i formarna. Bred över resten av smeten och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25 minuter. 15 minuter för mindre muffins.
  6. Blanda florsocker med vatten och citron till en jämn glasyr. Bred över de avsvalnande muffinsen och låt stelna.
Av Camilla - 29 april 2011 15:40

Åh vad det är härligt med solsken. Att vakna på morgonen av fågelkvitter måste vara något av det bästa som finns!! Idag har jag dessutom varit ledig och umgåtts med Emil nästan hela dagen. Imorse tog jag en joggingtur i skogen och det gick riktigt bra för första gången i vår. Idag skulle vi ha åkt till sommarstugan men Kalle fick jobb så vi blir hemma och det känns riktigt bra. Känner att jag behöver en hemmahelg med lugn och ro. Idag ska vi för ovanlighetens skull baka pizza. Emil skrek rakt ut när jag föreslog att vi skulle äta något annat, är det Fredag så är det pizza..

Igår lagade vi supersmarriga hamburgare som måste provas!!

     

500 g nötfärs

3 msk hickorysås

1 äggula

2 klyftor vitlök

10 droppar tabasco

salt och svartpeppar

6 bakpotatisar

olja

flingsalt

  1. Sätt ugnen på 225*. Skär potatisen i tjocka stavar. Lägg ut på en plåt smord med olja. Ringla över olja och flingsalt. Sätt in i mitten av ugnen i ca 40 minuter.
  2. Blanda samman alla ingredienser. Forma till 4 burgare och stek i ca 2 minuter på varje sida.

 Ha en fantastisk Fredag!


Av Camilla - 27 april 2011 18:00

 

1 grillad kyckling

1 dl mango chutney

1 röd paprika

champinjoner

2 tsk sambal olek

2-3 vitlöksklyftor

2 dl creme fraiche

1 dl grädde

salt och peppar

2 dl riven ost (gärna någon starkare)

1-2 krm cayennepeppar

  1. Sätt ugnen på 225*
  2. Skär paprika och champinjoner i skivor. Bena ur kycklingen och skär i bitar.
  3. Bryn paprika och champinjoner i panna. Pressa ner vitlöken och lägg i kycklingen. Tillsätt creme fraiche, mango chutney, grädde och sambal olek. Smaka av med salt och peppar.
  4. Häll över i en ugnsform och strö över riven ost. Krydda osten med cayennepeppar och ställ in formen i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Av Camilla - 26 april 2011 12:53

Jaha då var man tillbaka till verkligheten efter långledigheten. Börjar inte förrens till eftermiddagen så jag har hunnit med ett fotbollspass med Emil, en löprunda och lunch. Lagade lax med potatis och filsås idag:

600 g lax

1 citron

1 kruka dill

salt och peppar

2 dl gräddfil

1/2 dl majonäs

saften av 1/2 citron

2-3 msk dill

1 msk gräslök

salt och peppar

  1. Sätt ugnen på 200*
  2. Lägg laxen i en ugnssäker form.
  3. Finhacka dillen och skär citronen i skivor. Salta och peppra.
  4. Sätt in formen i mitten av ugnen ca 20 minuter.
  5. Blanda gräddfil, majonäs, citronsaft, dill och gräslök. Smaksätt med salt och peppar.

   

Av Camilla - 24 april 2011 18:59

Idag har jag haft en härlig dag i solen. Slängde ihop en makaronisallad med rester från påskbordet och sedan packade vi picnikkorgen och åkte ut i skogen till en tjärn. Emil och Kalle fiskade och jag låg och solade på några stenar. Nu är livet på topp!!

  Fiskepaus..   Mmmm så goda!! 

Av Camilla - 22 april 2011 19:31

Idag har jag haft en fantastiskt bra dag. Jag och Emil började dagen med att måla våra frukostägg. Han var väldigt motvillig först men sedan var det jätteskoj. Sedan tog mamma och jag en långpromenad i skogen innan vi skulle laga påskmiddag.

           Hittade vitsippor i skogen.     Min älskade kille.

Efter middagen åkte Kalle, jag och pappa på en lång skogstur. Det är bland det bästa jag vet, åka i skogen och spana efter djur. Vi har haft tur och sett björn varje år men på den här turen blev det bara grodor.

   Min älskade pappa.      Älskade..   Vackra Dalarna...  

Imorgon åker vi till Furudal och firar påsk med Kalles familj. Då blir det grillat vid stugan.

Glad påsk!!

Av Camilla - 21 april 2011 19:10

Idag har jag och Kalle varit hos min mormor hela dagen och hjälpt henne i trädgården. Vi har krattat och rensat rabatter. Det är ju superkul och jobba i trädgården och jag längtar så till den dagen då vi har något eget. Fast då är det väl kanske inte lika skoj med alla måsten längre..

       

Igår var vi på kvinnokliniken och gjorde ingrepp nummer två och den här gången blev det lyckat!! Nu finns det inga hinder för att vi ska kunna få en liten bebis och vi är så lyckliga...

Idag har vi grillat för första gången den här våren. Emil har en kompis här och han åt så magen håller på och spricka. Nu ligger han nedbäddad med vetekudde på magen stackarn. 

 

 Imorgon ska jag och mamma laga påskmat hela dagen. Nu ska vi mysa i soffan resten av kvällen.

Ha en fin kväll!

Av Camilla - 20 april 2011 17:17

Vi har varit utan internet i flera dagar men nu är det äntligen tillbaka. Nu sitter jag på balkongen inlindad i en filt och njuter av fågelkvitter. Det blev så fint efter att jag målat om och påskpyntat.

    

 Emil och Kalle är på fotbollsträning och när de kommer hem ska vi äta pizza. Här kommer ett recept på en knäckig hallon och rabarberpaj:

 

150 g smör

2 dl vetemjöl

2 dl havregryn

1 msk strösocker

3 msk sirap

2 stjälkar rabarber

200 g hallon

1 dl strösocker

1 msk potatismjöl

  1. Smält smöret i en stor kastrull. Blanda ned mjöl, havregryn, socker och sirap.
  2. Skölj och skala rabarbern. Skär den i tunna skivor. Lägg den i en skål tillsammans med hallonen. Strö över socker och potatismjöl. Rör om och lägg över i en pajform täck med smeten.
  3. Grädda i 225* i ca 30 minuter.

Trevlig kväll!!




Ovido - Quiz & Flashcards